Jak Pana widzą, dyrektorze?
Spotkałam ją podczas prowadzonych warsztatów. Mówiłam o marce liderki, ona o sekretach wizerunku. Znam wielu ekspertów od wizerunku. Ona jednak była spójna z tym, o czym mówiła, mówiła ładną polszczyzną, miała w sobie żar pasjonata i atencję dla słuchających. Przypadłyśmy sobie do gustu. Zaprosiłam ją do napisania wakacyjnego tematu dotyczącego 10 grzechów głównych związanych z wizerunkiem polskiego menedżera w biznesie.
Iwona Ryszkowska radzi.
Kreowanie profesjonalnego wizerunku w dzisiejszych czasach jest układanką, złożoną z kilku elementów: wyglądu zewnętrznego, właściwego zachowania, umiejętności prowadzenia rozmowy, kultury osobistej, a także bycia specjalistą w swojej dziedzinie. Żadnego z nich nie możesz pominąć, ponieważ obraz Twojej osoby będzie wówczas niepełny.
Pisząc o profesjonalnym wizerunku koniecznie nawiązać należy do „biznesowego savoir vivre”, czyli w skrócie biznesowej etykiety. Łamanie jej podstawowych reguł jest niedopuszczalne, od razu widoczne i może wpłynąć na zmianę postrzegania konkretnej osoby. Znajomość zasad właściwego zachowania i odpowiedniej prezencji jest swoistego rodzaju fundamentem w budowaniu świadomego, profesjonalnego wizerunku szczególnie tych osób, które postrzegane są jako liderzy.
Najbardziej powszechne błędy w kreowaniu wizerunku wynikają często z niedbalstwa, lenistwa, nieznajomości przyjętych reguł, złych przyzwyczajeń i lekceważenia przyjętych zasad.
10 powszechnych błędów wpływających na wizerunek menedżera
Do najbardziej powszechnych i rażących, a przy tym często decydujących w ocenie profesjonalizmu, zaliczyć można 10 poniższych błędów:
- Brak kontaktu z partnerem w czasie rozmowy – podczas rozmowy z partnerem np. w biurze, osoby piastujące wysokie stanowiska często przeglądają dokumenty, nie zwracają uwagi na rozmówcę, nie wykazują zainteresowania poruszaną kwestią, są biernymi słuchaczami. Jest to bardzo poważny błąd. Nawiązanie bowiem odpowiedniej relacji i kontaktu z drugim człowiekiem podczas rozmowy jest kluczem do osiągania porozumień i podejmowania efektywnych działań. Chodzi przede wszystkim o kontakt wzrokowy i aktywne słuchanie.
- Wszechwiedza – liderzy często żyją w przekonaniu, że wiedzą wszystko na każdy temat. Dlatego też podczas prowadzenia rozmowy stosują długie monologi i nie pozwalają zabrać głosu innym uczestnikom dyskusji. Kultura prowadzenia rozmowy polega między innymi na tym, że każdy ma prawo do wyrażenia swojego zdania. Ten, kto chce być partnerem w rozmowie, musi mówić sam i pozwolić mówić innym.
- Nieodpowiedni dobór kolorystyki w biznesowej garderobie – wysoka pozycja daje wiele przywilejów, ale jednocześnie nakłada pewne ograniczenia, jeśli chodzi o ubiór. Powinni pamiętać o tym wszyscy Ci, którzy na spotkania biznesowe wybierają kolorowe wzory i jaskrawe barwy. Jest to wybór zdecydowanie nietrafiony i na pewno nie jest odbierany jako profesjonalny. Biznes rządzi się swoimi neutralnymi kolorami, do których przede wszystkim należy granat, szarość, biel, jasny błękit, pastelowy róż. Błędy w stosowaniu wyzywających i mocnych kolorów mogą być przedmiotem komentarzy i żartów, dlatego należy się ich wystrzegać.
- Nieodpowiednie dodatki do biznesowego stroju – diabeł tkwi w szczegółach i to one mogą zniszczyć starannie przygotowany typowo biznesowy zestaw. Bardzo powszechna jest nieodpowiednia długość krawata, skarpety w niepasującym kolorze i złej długości, koszula z krótkim rękawem, krawat i muszka wiązane fabrycznie, czy też nadmierna ilość biżuterii.
- Strój niedobrany do okazji – nie ma uniwersalnego zestawu na każdą okazję. W zależności od pory dnia, miejsca, okoliczności wymagany jest inny ubiór i obowiązkowo należy tej zasady przestrzegać. Nie można w jednym garniturze przyjść do biura, na spotkanie biznesowe i przybyć na oficjalną uroczystość. Na bankietach po godzinie 19 zakłada się już tylko czarny garnitur.
- Specjalistyczna komunikacja – wyspecjalizowane w konkretnej dziedzinie i posiadające rozległą, fachową wiedzę osoby nie zdają sobie sprawy z tego, że mogą zostać niezrozumiane przez innych. Posługiwanie się naukowymi definicjami i wyszukanym słownictwem nie jest równoznaczne z profesjonalizmem. Może zostać za to odebrane jako nadmierna demonstracja wiedzy, niepotrzebna formalność. Zbyt wyszukane słowa robią złe wrażenie na odbiorcach.
- Niewłaściwa postawa – częściowo może wynikać ze stresu i zmartwień, częściowo ze zwykłego niedbalstwa. Chodzi tutaj przede wszystkim o garbienie się, krzyżowanie rąk podczas rozmowy, chowanie dłoni do kieszeni, składanie dłoni „do modlitwy”, zbyt szeroko rozstawione nogi, przesadnie uniesioną głowę. Sposób ułożenia ramion i dłoni wiele mówi o osobowości i pewności siebie danej osoby, dlatego tak ważna jest jego świadomość.
- Brak higieny osobistej – kwestia ta powinna być oczywista dla wszystkich, niezależnie od stanowiska i pozycji. Często jednak jest zaniedbywana. Przepocona koszula, nieużywanie środków do pielęgnacji ciała, zbyt długie/brudne/obgryzione paznokcie, przetłuszczone włosy, niedbały zarost są niedopuszczalne. Zadbany wygląd jest absolutną koniecznością, jeśli chce się osiągnąć sukces.
- Garnitur niedopasowany do sylwetki – bardzo powszechny błąd u wielu mężczyzn. Wynika z faktu, że wygoda jest przez nich bardziej pożądana niż profesjonalny styl. Nie można kupować garnituru „na zapas”. Wówczas nawet najlepszej jakości egzemplarz nie będzie wyglądał dobrze. Trzeba dobrać garnitur do sylwetki posiadanej aktualnie. Warto skompletować także kilka różnych koszul i krawatów, skórzane pantofle, odpowiedniej długości skarpety, pasek.
- Brak kultury osobistej – piastowanie wysokich stanowisk nie zwalnia od uprzejmości i zwyczajnej ludzkiej grzeczności. Demonstrowanie swojej władzy i brak szacunku do drugiego człowieka nie jest oznaką profesjonalizmu. Uprzejmość powinna być u każdej ważnej osobistości jedną z głównych cnót. Wartościowy lider charakteryzuje się bowiem nie tylko kompetencjami, ale również dobrymi manierami.
Na profesjonalny wizerunek składa się mnóstwo drobnostek. Aby stworzyły spójną całość, trzeba posiąść wiedzę, która jest niezbędna przy tworzeniu własnego wizerunku. Biznesowa etykieta to wiedza rozległa i szczegółowa, ale bardzo przydatna. Przestrzeganie podstawowych zasad przez ludzi ludzi, którzy piastują wysokie stanowiska i którym zależy na pozytywnych opiniach i szacunku otoczenia, jest obowiązkowe, powinno być świadome i naturalne.
Iwona Ryszkowska – stylistka, ekspert ds. ubioru i dress code, autorka wielu udanych metamorfoz wizerunku swoich Klientów. Optymalizuje zawartość ich szaf, tworzy zestawy ubrań na różne okazje oraz udowadnia, że zakupy mogą być szybkie i bezstresowe. Ambasadorka przedsiębiorczości kobiet, współpracuje z wieloma organizacjami w całej Polsce na: www.strefastylu.com.pl
Ja, od siebie dodam rzecz, która powtarzam jak mantrę. Wizerunek nie jest celem. Wizerunek jest efektem przemyślanej koncepcji siebie i adekwatnym opakowaniem wartościowego wnętrza. Jest również, jak pisze Iwona, efektem świadomości siebie w relacjach i w różnorodnych okolicznościach. Życzę udanej pracy nad wnętrzem i zewnętrzem, Panie Dyrektorze:)