8 upps w kobiecej komunikacji
Co mężczyzn najbardziej uwiera w komunikacji kobiet w biznesie? Notatki do tego tekstu robiłam podczas konferencji organizowanej przez jeden z banków dla swoich menedżerek. Występowałam w gronie ciekawych prelegentów, m.in. Magdaleny Dziewguć z Google, Edwarda Stanocha z Aon Hewitt i kapitana Romana Paszke. I to Pan Edward właśnie odwołał się do artykułu prasowego, do którego chcę wrócić.
Zachęcam liderów i liderki do audytu własnej komunikacji w relacjach biznesowych z płcią przeciwną. Dlatego że już sama świadomość kłopotliwych nawyków sporo zmienia i pozwala unikać pułapek. Po to również, aby komunikację usprawniać, koncentrując się na celach, jakie chcemy wzajemnie osiągnąć a nie na różnicach i problemach. Poniższe punkty są omawiane szerzej przez Joanne Lipman, autorkę artykułu opublikowanego w 2014 w The Wall Street Journal „Women at Work. Guide for Men”
Męski punkt widzenia na kobiecą komunikację
- Zmiękcza przekaz m.in. nie jest konkretna, ma wątpliwości, pozwala sobie przerywać, nie zadaje konkretnych pytań, uważa, że swoje sukcesy zawdzięcza szczęśliwemu przypadkowi a nie sobie.
- Jest gotowa do awansu, ale o tym nie wie lub tego nie komunikuje.
- Jest przekonana, że nie ma wystarczającego szacunku u innych.
- Nie prosi o podwyżkę, podczas gdy mężczyźni proszą.
- Nie umie przyjmować komplementów. Może reagować nadwrażliwie – lepiej udawać, że się nie wie, że jest kobietą:)
- Uwaga! Może płakać!
- Może urodzić dzieci – i zatrzymać się w rozwoju zawodowym – na szczęście dzieci rosną.
- Potrafi mylić rolę szefa z nadopiekuńczą lub kontrolującą matką.
Zrób audyt osobistej komunikacji
Jako kobieta znajdź odpowiedzi na poniższe pytania:
- Którym z powyższych „upps” grzeszę najczęściej w komunikacji biznesowej?
- Czego potrzebuję, żeby go unikać?
- Czym go od jutra zastąpię?
- W którym z powyższych punktów jestem najmocniejsza – nie stosuję i mogę się pochwalić dobrą praktyką w miejsce tej bezużytecznej?
- Jaki jest mój osobisty talent, mocna strona, która czyni mnie skuteczną w komunikacji biznesowej?
- Czym konkretnie i dzięki czemu wygrywam rozmowy i negocjacje biznesowe?
- W jaki sposób dbam o profesjonalizm komunikacji w mojej firmie – co konkretnie zrobiłam, aby podnieść jej jakość i standardy?
Jako mężczyzna odpowiedz na poniższe pytania:
- Co mnie najbardziej denerwuje w komunikacji kobiecej i jak na to reaguję?
- Jak mogę na to reagować, żeby zwiększyć celowość i skuteczność spotkań i rozmów biznesowych w mieszanym gronie?
- Jaki jest mój osobisty talent, mocna strona, która czyni mnie skutecznym w komunikacji biznesowej?
- Czym konkretnie i dzięki czemu wygrywam rozmowy i negocjacje biznesowe?
- W jaki sposób dbam o profesjonalizm komunikacji w mojej firmie – co konkretnie zrobiłem, aby podnieść jej jakość i standardy?
Jaką markę budujesz?
Marka w biznesie to efekt Twojej komunikacji. Osobiście uważam, że lepiej definiować uniwersalne standardy obowiązujące w firmie wszystkich bez względu na płeć i inne kryteria. Przytaczane jednak we wskazanym artykule badania wyraźnie wskazują na występowanie różnic w komunikacji kobiet i mężczyzn, więc lepiej to uwzględnić niż ignorować.
Zastanów się, z jaką komunikacją jesteś kojarzony/a w firmie?
Czy to komunikacja bardziej profesjonalna, elegancka, bylejaka czy jarmarczna. Ludzie uznają Cię bardziej za profesjonalist(k)ę czy koszarowego kaprala, erudytę czy ………………………. (wstaw własne).
Tematowi komunikacji liderki w biznesie poświęcimy więcej miejsca podczas konferencji „Women@Work” Harper’s Bazaar, którym patronujemy. Zatem Paniom mówię „do zobaczenia” w realu, w kilku miastach Polski (kalendarz dostępny TU), a Panów proszę o obserwacje dotyczące „upps”, które przeszkadzają kobietom osiągać sukcesy w komunikacji biznesowej.